Gladsaxe bruger genbrugsasfalt for første gang

I Gladsaxe Kommune har man for første gang udlagt et nyt slidlag af genbrugsasfalt. I første omgang gælder det tre villaveje, men den bæredygtige asfalt er kommet til Gladsaxe Kommune for at blive.

Den 7. maj blev der udlagt ny asfalt på villavejen Jacob Bulls Allé i Gladsaxe. I virkeligheden var asfalten slet ikke ny. Der var tale om genanvendt asfalt. Tidligere kunne man kun bruge genbrugsasfalt i de nederste lag, men nu er kvaliteten så høj ved hjælp af ny teknologi, at man også kan bruge den til det øverste slidlag, der har betydning for bremselængder og kørekomfort. Det er samtidig det lag, der oftest skiftes ud.

Asfalt består af cirka 95 % stenmateriale og 5 % bitumen, som er det bindemiddel, der holder stenene sammen og giver den velkendte sorte farve. Når man bruger genbrugsasfalt, sparer man på Jordens ressourcer på flere måder. Der skal udvindes færre råmaterialer, og samtidig sparer man den energi, som skulle være brugt på at behandle materialerne og gøre dem klar til asfaltproduktionen.


Et bæredygtigt grundlag

I produktionen blandes genbrugsasfalten med ny asfalt og får en kvalitet, som er høj nok til, at den også kan bruges til det øverste slidlag. Den nye asfalt på Jacob Bulls Alle består for eksempel af 20-25 % genanvendt asfalt, og den kan endda genbruges igen.

Gladsaxes borgmester Trine Græse har fulgt projektet, og hun ser det som en vigtig milepæl, at bilerne i Gladsaxe nu i bogstavelig forstand begynder at kunne køre på et bæredygtigt underlag.

– Som kommune skal vi både støtte op om og udnytte de muligheder, der ligger i cirkulær asfalthåndtering. Det er en måde, hvor vi kan spare på de råmaterialer, der importeres fra udlandet eller udgraves i Danmark. Alt sammen uden at gå på kompromis med kvaliteten af vores veje, siger hun.

– Det er rigtig godt, at vi får vejene tænkt direkte ind i Gladsaxes bæredygtige udvikling. Og derudover er vi med til at fremme den grønne omstilling af asfaltindustrien. Det er et ansvar, vi skal tage på os som både kommune og bygherre. Vi skal bakke op om de løsninger, der både skåner vores klode og påvirker markedet i en mere bæredygtig retning, siger Trine Græse.

Væsentlig parameter i kommende udbud

Projektet kom i stand efter et møde i POGI, hvor Teknologisk Institut præsenterede resultaterne af et projekt om cirkulær asfalt finansieret MUDP midler som administreres af Miljøstyrelsen. Nanna Krog-Meyer, der er formand for POGI og økonomidirektør i Gladsaxe Kommune tog ideen med hjem, og inden længe havde man i kommunen besluttet sig for at asfaltere tre villaveje.

– Projektet var afprøvet, meget gennemarbejdet og derfor lige til at gå til. Og så er det en af de store styrker ved POGI og Forum for Bæredygtige Indkøb, at vi deler viden, samarbejder, afprøver idéer og gør dem operationelle. På den måde behøver alle ikke at opfinde den dybe tallerken, siger Nanna Krog-Meyer, der forventer at bæredygtig asfalt er kommet til Gladsaxe Kommune for at blive.

– Vi har helt klart tænkt os, at det bliver en væsentlig parameter i vores kommende asfaltudbud, hvor det giver mening, siger hun.