Nye TCO-værktøjer for motorkøretøjer er klar til brug

Miljøstyrelsen føjer nu to nye TCO-værktøjer til de 13, som allerede er tilgængelige på Den Ansvarlige Indkøber. Denne gang handler det om indkøb af motorkøretøjer. Det er FORCE Technology, som har udviklet værktøjerne i tæt dialog med både indkøbere, producenter og relevante organisationer. SKI hilser værktøjerne velkommen og planlægger at gøre dem tilgængelige i deres dynamiske indkøbssystem for biler.

Enhver, der har skulle anskaffe sig en ny bil, ved at det kan være en både kompliceret og tidskrævende affære at tage den økonomisk rigtige beslutning. For udover selve anskaffelsesprisen er der blandt andet brændstoføkonomi, serviceomkostninger, levetid og miljøaftryk at tage højde for i regnestykket. Og kan det egentlig bedst betale sig at lease bilen eller at få den finansieret?

For indkøbere, der opererer med noget større budgetter i både det private og det offentlige, er der endnu mere på spil, da det er deres opgave at indhente de mest fordelagtige tillbud på motorkøretøjer for den virksomhed eller myndig, de arbejder for.

Nu er Miljøstyrelsen imidlertid udkommet med to nye TCO-beregningsværktøjer, som giver indkøberne mulighed for at sammenligne motorkøretøjer på tværs af brændstoftyper. Totalomkostninger eller TCO (total cost of ownership) dækker over beregningen af et produkts pris henover hele dets levetid ved at medregne alle de omkostninger, der er forbundet med køb, anvendelse og afhændelse.

De nye værktøjer skal hjælpe indkøberne med, at de ikke uforsætligt køber billigt ind og ender med motorkøretøjer, der er dyre i drift. Udover at give økonomiske besparelser, kan TCO-værktøjet også være en gevinst for klima og miljø, da eksempelvis køretøjernes brændstofforbrug i brugsfasen også tages med i beregningen.

Deltaljeret og brugervenligt

Det er FORCE Technology, som har udarbejdet værktøjerne for Miljøstyrelsen. Det ene værktøj kan bruges ved køb eller finansiel leasing. Det andet værktøj tager højde for operationel leasing.

– Den primære udfordring med at udarbejde de to værktøjer har været de forskellige typer af motorkøretøjer. Hvor går grænsen med hensyn til, hvad der kan sammenlignes? Hvad ligger der af standarddata, som man kan bruge? Og hvad giver det mening at sammenligne, når det handler om elbiler? Skal ladestandere for eksempel være en del af beregningen, siger Pia Brunn Poulsen, civilingeniør og senior projektleder hos FORCE Technology.

For at få kvalificerede input på disse og andre spørgsmål inviterede FORCE Technology en række interessenter med ind i processen, her i blandt offentlige indkøbere, forhandlere/producenter og andre relevante organisationer.

– Inddragelsen af offentlige indkøbere, der til dagligt sidder med udbud på motorkøretøjer, samt branchefolk og forhandlere, har været helt afgørende for udviklingen af værktøjet. De har bidraget med vigtige input i forhold til de parametre, der indgår i værktøjerne, siger Pia Brunn Poulsen, der tilføjer, at A/S Storebælt efterfølgende har testet de færdige TCO-værktøjer sideløbende med en konkret udbudsproces. Tilbagemeldingen herfra er, at værktøjerne er meget detaljerede og brugervenlige.

Flere vil komme med på TCO-bølgen

Hos SKI hilser man de nye TCO-værktøjer velkommen. SKI’s formål er at effektivisere og professionalisere det offentlige indkøb, og både totaløkonomi og bæredygtighed er helt centrale elementer i SKI’s nye strategi. Derfor passer værktøjerne også godt til at indgå i det dynamiske indkøbssystem for biler, som SKI introducerede for et par år siden.

– Det er ikke alle vores kunder, som er med på TCO-bølgen endnu, og flere steder kræver det noget omstrukturering, så der skabes større sammenhæng mellem anskaffelses- og driftsbudgetter. Vi kan ikke tvinge vores kunder til at bruge værktøjerne, men vi kan stille dem til rådighed i vores system og understøtte bæredygtighed i beslutningsprocessen, siger Katrine Pape Huldahl, der er udbudsjurist hos SKI.

SKI har selv fået gennemgået værktøjerne, og det virker umiddelbart som nogle pædagogisk og praktisk tilgængelige redskaber, der skaber et godt overblik over mulighederne, mener Katrine Pape Huldahl.

– Branchen har været inddraget i processen, hvilket er en vigtig forudsætning i udviklingen af nye sammenligningsmetoder – det er her den vigtigste viden om udviklingen ligger. Og mon ikke det øgede fokus på miljø og klima og den grønne omstilling vil gøre TCO-værktøjerne endnu mere populære blandt indkøberne, siger Katrine Pape Huldahl.

Miljøstyrelsens nye TCO-værktøjer for motorkøretøjer er føjet til de eksisterende 13 værktøjer for blandt andet computere, belysning og skylletoiletter. Find dem alle på Den Ansvarlige Indkøber her

Download TCO-værktøjer og vejledninger for motorkøretøjer herunder:

TCO – værktøj (køb eller finansiel leasing)

TCO – værktøj (operationel leasing)

VejledningVejledning

 

 

Følgende interessenter deltog i følgegruppen eller var inddraget i udviklingen efterfølgende: Ringkøbing-Skjern Kommune, Slagelse Kommune, Gribskov Kommune, Aarhus kommune, Rigspolitiets Center for Flåde og Materiel, Moderniseringsstyrelsen (Statens Indkøb), De Danske Bilimportører, Autobranchen, KIA, Toyota, Automotive Industry, Dansk Elbilalliance, FDM, Kommune Leasing, Nordania Leasing, Dansk Erhverv.